Nyheter

Fredagen den 1 augusti 2019

tog vi vår nya buss i bruk och nu den 8 augusti var det andra gången vi var på torget med den.
Många besökte oss under kvällen. Semesterfirare, nya besökare och flera stamgäster.
Fullt upp för oss personalen. Kvällen går fort när gästerna är många.
Trevliga samtal om vardagliga händelser.
Vi fick också förmånen att be för några.
Som vanligt var det tyvärr någon som fått för mycket innanför västen. Men alla tyckte om vår vackra buss, och njöt av det vackra sommarvädret. Det utlovade regnet höll sig borta. Gud hörde vår bön.


JESUS ÄLSKAR DIG.
 

..............................................................................

Roger Filipsson

Hur blev du en kristen?

Kristen uppväxt som mognade fram inom mig: ”Det där med Jesus – det är på riktigt” och därför blev det naturligt att säga” Ja Tack”, till att vara en kristen och jag bestämde mig alltså att leva ett kristet liv för jag ville det. Under min uppväxt så påverkade det mig naturligtvis att vi i vårt hem alltid bad bordsbönen ”Gode Gud välsigna maten, amen” och avslutade varje måltid med ”Tack gode Gud för maten, amen”. Det födde en tacksamhet över att få ha maten att äta och djupare även en tacksamhet till livet jag får leva. Varje kväll bad vi aftonbönen ”Gud som haver barnen kär” det födde en trygghet och Jesus blev synonym med tryggheten. Att vi varje kväll också bad att Jesus skulle välsigna mamma, pappa, syskon, släktingar i en lång radda med namngivna personer, gav mig vissheten om att Gud hör bön. Aftonbönen avslutades med bönen ”Det går en ängel kring vårt hus, han bär på sju förgyllda ljus, han har en bok uti sin hand, nu somnar jag i Jesu namn”. Jag har senare i livet förstått att bönen är oerhörd viktig i mitt kristna liv och den ger mig en direkt gemenskap med Gud, Jesus och den Helige Anden. Utöver det jag får av bibelläsningen. Varje söndag gick vi till kyrkan. Det var därför hur naturligt som helst att fortsätta gå till kyrkan som tonåring och vuxen, då detta grundlades som en rutin hos mig. Jag hade också förmånen att växa upp på Hönö, en ö i Göteborgs norra skärgård. Jag var mellan 7 och 12 år och säger förmånen att växa upp på Hönö  utifrån att vår familj var med i den församlingen som ordnade med årligt återkommande tältmöten en vecka varje sommar. Jag tror att dels min uppväxt, där vi som familj räknade med Jesus både i vardagen och helgdagen samt att min Farfar böjde knä vid sin säng varje kväll och bad för alla sina barnbarns frälsning har gett mig vissheten och det självklara i att även jag vill vara en kristen person. Det har därför alltid varit naturligt för mig att ha Jesus med mig som min följeslagare och vän. Någon exakt frälsningsupplevelse kan jag inte peka på men ett antal mognadssteg har det ändå varit i mitt liv då jag tidvis mer fått se vad Jesus kan göra i mitt liv, saker där Jesus blivit väldigt konkret och det har i min livsvandring med honom fascinerat mig att denne Jesus som vill ha med mig att göra ända in i detaljerna i mitt liv också i min övertygelse av tron har skapat hela världen. Säga vad man vill, men det är ingen liten Gudomlighet jag tror på- det där med Jesus- det är på riktigt! 14 år gammal så träffade jag min fru Kristina. Hon kom från ett kristet hem där man bjöd hem alkoholister och hjälpte dem på fötterna igen. Jag var lärd hemifrån att som kristen dricker man inte alkohol. Tyvärr hade även kristna börjat dricka alkohol och därför stämde inte detta jag lärt mig hemifrån att som kristen inte nyttja alkohol. Min frus familjs engagemang bland de utslagna och deras ställningstagande att som kristen inte nyttja alkohol då det mer blir som en medmänsklig hjälp för den som är utsatt och som vill nyttja drogen blev nu trovärdig även för mig. Min svärfar sa att du vet inte vilka som i ett samanhang har problem med att hålla sig från alkohol, men du kan hjälpa dem genom att själv bestämma dig för att inte nyttja alkoholen. På så sätt hjälper du din medmänniska, oavsett vem det är och i vilket samanhang som helst. Jag tyckte det var fantastiskt fint beskrivet och därför bestämde jag mig att aldrig nyttja droger Nu hade jag logiken om kärleken till min nästa som fokus för varför jag som kristen vill avstå droger. Jag och min fru har därför alltid stått för ett drogfritt liv och det utifrån medmänsklig kärlek som faktiskt också får hjälp på traven av mitt kristna ställningstagande. 
 
Vad betyder Jesus och din tro för dig i ditt vardagsliv?

Allt! Jag skulle inte vilja leva mitt liv utan Jesus, för Jesus ger mig FRID, MOD och GLÄDJE. Alla mina beslut kan jag fatta på grund av den TRYGGHET tron på Jesus ger i umgänget med honom. Förmodligen undrar du om det alltid är så bra med Jesus som det jag hitintills beskrivit?! Då vill jag svara, att om Jesus skall vara grunden för min livsvandring, så måste jag underhålla min tro på honom. Jesus är som en allra bästa vän för mig och bästa vänner håller man kontakten med om umgänget skall vara klockrent. Du som läser vet att allra bästa vännen kan man vara ifrån en tid och när man sedan kommer tillbaka och möter honom/henne är det som om man inte varit från varandra. Precis så fungerar det med Jesus, eftersom han alltid finns nära mig, men aldrig tvingar sig på mig. Därför ser jag det så värdefullt att umgås stadigt med Jesus (misslyckas ändå emellanåt och tänker då att ja…jag är ju bara människa) så jag försöker prata med honom i alla situationer genom att högt be eller tyst be eller att bara ägna honom och situationen en tanke, och det ger mig TRYGGHETEN och VETSKAPEN om att jag har en följeslagare som min allra bästa vän med mig i alla livets skeenden!
 
Vill du lägga till något?

Har du inte testat Jesus ännu, eller kanske kommit ifrån honom, så bestäm dig för att för första gången eller för trettioförsta gången testa Jesus genom att säga ”JA tack” till den kärlek han vill ge dig. Gör åtminstone ett test till innan du går din egen väg!! Jesus tål att bli ”testad” men du måste vara ärlig i ditt sökande. När ”polletten” ramlat ner och du vill ha Jesus som din följeslagare och vän så berätta det för någon. Det är en go hjälp att berätta för någon annan, då finns det någon mer än du själv som kan be till Jesus om att du får vara trygg i ditt beslut – Ja Tack Jesus! Hur vet man att Jesus ”flyttat in” i ens liv? Det står i Bibeln att när du bekänner att du vill ha med Jesus att göra och vill tro på att han dött och uppstått för din framtid i gemenskap med honom – då är du frälst, då är du en kristen! Med andra ord ett viljebeslut förankrat på förnuft och vetenskap med en portion av beslutsamhet att vilja tro på en Jesus som gav dig möjligheten till ett liv i framtiden, in i evigheten! Ta gärna kontakt med någon kristen du känner eller kom till oss på CaféBUSSEN On road for JESUS eller sök dig till någon församling – kyrka för att samtala och grund ditt beslut på Ja TACK JESUS! Och du, allt kan förlåtas enligt Jesus, allt utom att säga "nej tack" till den kärlek han vill ge dig. Jag önskar dig nu en  Gott Nytt År och att du hittar tron på Jesus i ditt. Ja TACK JESUS!
 

// Roger Filipsson (52 år).